Podle statistik v uplynulém roce činily náklady na bydlení v průměru 5 706 Kč měsíčně na rodinu, což je přibližně 15,9% celkových příjmů. Více než 40% jejich čistého příjmu však 10% rodin utratí na bydlení, včetně elektřiny.
VíceMalý hotelový byznys: Jak otevřít minihotel 9. 1. 2014
Prvním a hlavním úkolem podnikatele v oblasti hotelnictví je výběr prostoru. Nejvhodnějšími pro tento účel jsou společné byty v domech v centru historické čtvrti s nejvíce rozvinutou infrastrukturou.
Je vhodné mít v dosahu kavárny, restaurace a obchody. Doporučená celková plocha (včetně pokojů, chodeb, kuchyně, sociálních zařízení a dalších místností) by neměla činit méně než 300 metrů čtverečních.
Jakmile si vyberete prostor, měli byste zhodnotit jeho případnou rekonstrukci a přestavbu, pokud to prostor vyžaduje. Tento proces předpokládá investice ve výši poloviny ceny vynaložené na koupi objektu a je třeba vzít to v úvahu při plánování rozpočtu. Kamenem úrazu v této fázi může být například rekonstrukce fasády budovy. Většina staveb ve městě se nachází v historické části, takže pokud máte představu o moderním designu, vyhněte se výběru prostoru v těchto objektech. Následujícím krokem je získání povolení přestavby. Schvalováním projektu se zabývá architekt. Doba schvalování trvá většinou něco přes měsíc. V případě, že tato etapa byla dokončena rychle a úspěšně, následuje druhý krok, který trvá také delší dobu, a tím jsou podpisy smluv s distributorem energie, vody a plynu, hasičská a hygienická kontrola.
Dále nastává nejzajímavější část celého projektu – rozpracování interiérů budoucího minihotelu. To vše závisí na zvoleném konceptu, cílovém publiku nebo jiných faktorech, z kterých při své představě vycházíte. Nejdůležitější je, aby hotel nevypadal jako hostel nebo komunální byt, byl čistý, komfortně zařízený a nabízel hostům pohodlné ubytování. Neměli bychom lpět na přísné kategorizaci pokojů: hotel se dvěma luxusními apartmány a osmi pokoji à la motel bude odrazovat obě skupiny klientů. Také hodinové pokoje pro zamilované nebudou to pravé. Otvíráme minihotel a ne jiný druh instituce… Image je na prvním místě.
Teď, když máme promyšlený koncept, navržený a realizovaný design, je čas přemýšlet o tom nejdůležitějším – o ceně ubytovacích služeb. Měli bychom začít s analýzou trhu ve městě a především v místě, kde se nachází náš hotel, zkoumat konkurenční prostředí. Také byste měli přemýšlet o sezónnosti a dalších službach, které můžete nabídnout ve svém minihotelu. Standardní služby, mezi které patří lehká snídaně a čisté ložní prádlo a ručníky, jsou samozřejmostí. Vše ostatní záleží na vašich možnostech.
Dalším neméně podstatným krokem je výběr personálu. Při výběru zaměstnanců byste měli být obezřetní a své zaměstnance byste měli neustále vzdělávat (k tomu slouží školení, rekvalifikace aj.). Nezapomínejte na to, že hotelový personál jsou první lidé, kteří komunikují s hosty. Ti jsou tváří vašeho byznysu v hotelnictví. Ideální profesionální tým pracovníků hotelu, který má přibližně 10 pokojů, sestává z manažera, tří recepčních a 1 hlavního vedoucího rezervačního oddělení, účetní a dvou nebo tří pokojských. Znalost angličtiny by měla být pro všechny pracovníky hotelu samozřejmostí.
Budování stálé klientely vyžaduje čas, proto začínající minihotel může například uzavírat smlouvy s cestovními kancelářemi o poskytování hotelových služeb, díky čemuž se vyhne zbytečným prostojům.
A hlavně si pamatujte, abyste zahájili podnikání v oblasti hotelnictví, nemusíte mít nutně nějaké vysokoškolské vzdělání. Conrad Hilton byl sice inženýr, ale César Ritz začal svou kariéru jako vrchní číšník. Touha vycházet lidem vstříc a mít důvtip jsou hlavní priority těchto dvou slavných osobností hotelového byznysu. Doporučujeme vám přečíst článek, kdy je čas otevřít hotel?